My birThDaY...

Lilypie Next Birthday Ticker

Google

Google
 

Friday, June 19, 2009

Ikan masak asam pedas...

serius aku mmg tak reti masak ok...minat tuh ada but malas kotttt...cam maro selalu tny, makan malas tak?makan of course la RAJINNNN...muahahahaha!!eh2, tetibe nama maro lak kua...ktorg dah ok kah?tungguuuuuuuu!!keputusannya nx week...lalalalala
















tapi ari rabu aritu tetibe roh rajin dah masuk dalam badan aku...pe lg kan?siap aku rajin lagik g kedai bagai semata2 untuk beli bendi + daun kesum...

tapi mesti ada sesuatu tetibe aku rajin kan?ohhh sbb aku g terjah blog peej...sebenarnya aku dah lama dok tgk recipe2 kat blog dia...tapi selama nie tak tergerak ati pun nak masak...yela, kena tgk bahan2 dulu...kalau agak2 bahan2 tuh semua cukup ada, baru la aku excited nak masak...yang bendi nie pun aku ingt ada dlm peti ais umah aku nih...alih2 tak dok...tak best la masak asam pedas tanpa bendi kan...tak careee la...huhu

bahan-bahan:
1. bawang 2 biji
2. bawang putih 2 ulas
3. belacan 2 - 1/2 ibu jari setiap satu
4. halia - sebesar ibu jari
5. cili kering - segenggam
6. asam jawa segenggam - pakai mangkuk besar, air 1/2 mangkuk
7. ikan
8. bendi - terung pun boleh
9. air - untuk tambah kemudian tapi jgn lbh, takut cair lakkk

cara memasak:
1. blendkan cili kering, bawang, bawang putih, belacan n halia
2. masukkan minyak dlm kuali...tumis bahan2 yang di blend tuh
3. bila cili dah garing or pecah minyak, masukkan air asam dan kacau hingga sebati
4. masukkan ikan2
5. tambah air...tp jgn lebih...nanti cair sgt
6. lepas tu terus masukkan bendi
7. masukkan garam secukp rasa
8. then masukkan daun kesum
9 tunggu je sampai masak...siap!

hasil??sedap la kottttt.kalau tak, takkan abah aku makan sekor teros nak tambah lagik...muahahahaha tapi aku masak 3 ekor ikan jerk...aku takut la tak sedap kan...yela, dulu aku penah masak ayam lemak cili api, tapi dorg semua tak nak makan...tak sedap kot...so aku boycott la!!hehehe kali nie mak aku siap puji melambung2 lagikkk...bg aku of course la sedapppppp cuma agak pedas skit la...huhu

aiseh, gambar ikan dah masak nan ado la...aterr aku lupe nak snap...excited nak hidang n aku pun nak makannnnnn!

*credit to peejburhan...sy amik recipe dlm blog akak...hehe

*bye2...nak g uma makcik...nak tlg2 utk esok!



7 comments:

eddie dewanaga said...

tunjuk la gambo lauk yg dah siap sayang oi... jadik ke tak jadik...

hehehe...

Dee said...

resepi dia samalah ngan akak..tp akak suka lg boh ikan terubuk / pari..kuah mesti pekat n pedas..molotup!!

neezareef said...

pndai ko masak kojah..sape nk wat bini nihhh

ina said...

dik kojah , pandainye masak.alah kojah kau panggil makcik je, kau ni baya anak perempuan acik.

Shafie said...

cewah...ade resipi n cara lg ek :p

adenium said...

bleh bukak kedai makan lps ni..heheh

kojah said...

dear eddie,
jadikkk la...tuh la, lupe plak nk snap...

dear Dee,
tuela kan...apa brg masak sendiri tp tak pekat...hoho

dear neezareef,
sape2 la yg sudi kak...wakakakakaka!!

dear ina,
ok makcik...eh acik...hehe

dear shafie,
cpt2 g masak...

dear adenium,
ada gak perancangan tuh...hehe

Page number