My birThDaY...

Lilypie Next Birthday Ticker

Google

Google
 

Monday, November 30, 2009

Baby kuning...ada petua??

apa orang panggil?jaundice ek?maap la yerr...aku bukan tau benda2 gini...aku lom ada anak lagikkkk...huhu

logik tak alasan aku? =P


to be clearly, akak aku lahir baby on tuesday, 24 november baru2 ini...wahh, baby nie bergeng ngan atuknya la lahir bulan yang sama...ate abah aku nyer besday bulan 11 gak...

then on 28 november, baby nie kena tahan kat wad...


sedapnyaaaa ko tido lapik tangan...

hurmmm, baiknya ko kan bila mak ko dok sebelah...


yang penting cadar kaler pink nyah...tapi service dorang sangat2 tak bagus!hampehhhhhhh!

cenggini...baby tue dok tempat lain...mak baby dok tempat lain...pas 2 jam baby tue kena inkubator, nurse tue akan anta la kat aku aku dalam 1/2 jam untuk bagi breastfeed...tapi ko bayangkanlah, nak dekat 2 jam nurse tuh tinggal baby kat akak aku...

dahla akak aku dok sorang2 masa tuh, nak angkat baby masuk dalam bekas baby dia pun tak larat...alih2 nurse tak datang2 gakkkk...ke akak aku yang kena letakkan baby sendiri dan tolak trolly baby tue kat tempat inkubator??

last2 aku ngan mak aku yang tolak trolley baby tue anta kat tempat inkubator...tapi nurse2 tuh bleh wat bodooooooooooooo jerk...macam tak nampak aku ngan mak aku plakk...huh!


akak aku tengah bagi air zamzam...

pastu kan...akak aku memang menyusu baby dia...tapi nurse2 situ seolah2 tak galakkan dia bagi breastfeed yee...pelikkkkkkkkk!

stupid nurse: ok, awak boleh balik...bia baby kat sini...
sis: mana bleh...saya nak susukan dia...
stupid nurse: tak payah susu2 la...kitorang bagi susu formula...lagipun katil ada yang 200 lbh jerk...
sis: takpela, saya bleh bayar katil 200 lbh tuh...
stupid nurse: tapi tak guna gak awak ada kat sini...yang buat rawatan adalah baby...blablabla!!

memang tak mesra pelanggan betol lah!


elokkk jerk bila nurse anta dok sebelah akak aku...tak menangis hape...


tapi bila dok dalam nie, meraung2 ya rabbi...kat umah pun tak pernah2 meraung2 camnih...

sis: jah, macam mana baby?dia nangis tak?
kojah: meraung2 dalam tuh...

beberapa minit kemudian...

sis: wuaaaaaaaaaaaaaaaa (akak aku pun meraung2 sama)

jangan kata akak aku pun nangisss...aku pun menangis gakkk...huhu sedih kot tengok dia meraung2 dok bawah lampu tuhhh...

tapi ada sorang pakcik nih tengok family aku tak tenteram agaknya...

pakcik: biasa la baby camtue...nie kira ok lagik...nanti lagik terok kalau baby tue kena tukar darah...
kojah: hurmmmm...yeke pakcik?
pakcik: yela, blablabla

apakah??huiii, kalau tukar darah tuh lagik ngeri aku...lagik2 dia baby lagik kan...masa nie tahap kuning baby tuh dalam 300 lbh...


kitorang tak boleh masuk tempat baby tue...tengok dari tingkap nie je la...huhu

abah: jangan cakap kat kaklong mie baby nangis2...kata baby diam je...
kojah: ok...hahaha

tapi aku sedihhh kot tengok baby tue...dan aku tahu mak aku pun sama...hihihi


sebab baby tuh meraung2 jerk, nurse tuh bagi susu apa ntah kat baby tuh...

mata dia pun kena tutup tau...sebab pancaran tue kuat sangat...ehhhh, aku tulis ntah hape2 jer nih...sebab aku tak tahu sangat istilah2 dorang nie...


bila nurse hantar baby nie untuk akak aku bagi susu, tros senyap...apakah??

ciannya dia kan...panas masuk dalam inkubator ke baby?

haaaaaaa, apa lagik petua2 nak hilangkan kuning baby ek??


6 comments:

[z@ck] said...

ko jd bibik la lpas ni ek
hahahaha

::NaS:: said...

dulu kakak sedara aku time baru lahir kena kuning teruk.doc dah suh parent die sign surat kebenaran utk tukar darah dah.smpai gado2 gak la famili aku ngan doc sbb taknak tukar darah.yela org kata bila tukar darah ni nnt perangai budak pun leh tukar jadi teruk.wallahualam la.tp pas tu ayah aku cari alternatif lain,bawak kakak sedara aku berubat pakai perubatan homeophaty.bagi minum ape ntah trus ok.ko try la cari klinik tu.skrg dah byk dah

Adreena Garden said...

adik kiter yang last tu pun kena demam kuning masa baru lahir..
kena masuk dalam inkubator.. bawak jemur kat matahari pagi2 sebelum kul 11 pagi.. n bagi susu kambing.

pastu ada makcik cina kat pasar (parent kiter kan beniaga dulu)tu bagi ubat ape ntah.. suruh mak rebus.. Mayb ble tanya sinseh..

diorg kata., xtau la kebenarannya.. kalau time pregnant.. jgn mkn byk mi kuning.. takut ank kena jaundice.. apepun.. smoga dia cpt sembuh.. Amin..

geram je tgok.. kiut sgt.. da lama tak jaga baby. :)

mYpRecious said...

jah..
akak ni mase kecik dulu kene jaundice nie...

mmg dh tahap kritikaL punye.. sampai terpakse la tukar darah.. kalo lmbat tukar darah, mak akak ckp mmg dh tade dah akak skang.. lpas je tukar darah tu alhamdulillah akak mmg terus jdik sehAT..

tu perubatan 23 tahun yg lpas.. skang kan dh makin maju.. so, kene kuning ni insyaallah akn sembuh jugak.. akak doakn utk anak buah kamu ye..

Dee said...

dulu akak bg susu kambing..sikit je x byk..n jemur baby bwh matahari pagi tu..jgn tengahari rembang..tp bb akak dua2 xde jaundis serius..bila nk kuning je cepat2 kitorang bg susu kambing..alhamdulillah..cepat baik.
xde smpi kena tahan wad..

tp awat servis hospital ni teruk sgt kojah..akak dulu tekan butang je..laju nurse dtg..mmg x penah bangun amik bb pun..walau klinik swasta kecik je..

kojah said...

dear zack,
bibik xbertauliah...haha tp aku tkt weh nk pegang baby yg baru2 lahir...stakat nie aku xpenah lagik dukung baby tuh

dear nas,
eiii takutnya dgr citer ko...mcm ngeri je kn tukar2 darah nie...mula la aku pikir klau dapat darah yang tuttt...ish, ke situ plak aku!

dear nurul,
ok ain, terima kasih byk2 tau...luv u =)

dear myprecious,
akak kne tukar darah?omg takutnya dengar...alhamdulillah akak ok semua kn...tQ kak tlg doakan =)

dear dee,
mmg akak sy ada jemur kt matahari kak tp dorg g pakaikn baby tuh baju...susu kambing pn dh bg...btw, tq so much kak...

service dia sgt2 terok kak!xpenah jmp hospital swasta service seterok nih!sabar je lah...mahal lak tuh...tak berbaloi langsung!

Page number