My birThDaY...

Lilypie Next Birthday Ticker

Google

Google
 

Tuesday, February 02, 2010

Sandakan part 6...Final part!

vrooommmmmm vroooommmm aku drive semata mata nak kejar show pukul 3...ala bukan show sangat laaa cuma feeding time kat orang utan tuh jerk...

hurmm dah la perjalanan dari proboscis monkey tue dalam 30km nak sampai sini...

nih pun sib baik sempatttt walaupun dah lambat 15 minute...hihihihihi (20 minute dah sampai tempat orang utan nie dah)


tapiii masa kitorang nak bayar duwet masuk tempat nie, brader nih dah cakap sesiap...

brader: show pukul 3 tau...nih dah pukul 3.12...tak tahu orang utan ada lagi ke tidak...
kojah: takpe2...kitorang nak masuk jugak...

sampai2 ada lagi 2 ekor orang utan yang tinggal...fuhh alhamdulillah!


tuh nampak tak aku macam termengah2...sebab baru pas berlari 100meter...hahahaha

ehhh, tempat orang utan nih ko kena masuk ke dalam ckit tau...tak ada la ko bayar kat tempat masuk tuh tros ko akan nampak orang utan nih dok bergayuttt...

ada la dalam 1km ko kena berjalan...tapi aku berlari...huhuhu


nih lagik sekor...malas nak bergayut...dia tahu duduk jerk...ke tengah makan eyh?


yang nie very da manja tauuuu...

ckit2 dia hulur tangan dia nak suro orang sambut...


tapiii yang aku peliknya dorang tak nak sambut la...aku nak jerk pegang peluk riba dia...

tuh ko nampak mat saleh 2 orang pakai baju hijau?dorang sukarelawan kat sini...bila orang utan tuh dok hulur tangan dia suro amik, mat saleh 2 orang nih g halau...

kebetulan plak sebelah aku ada sorang guard dok pantau...

kojah: pakcik, kenapa dorang halau orang utan tuh?amik la dukung...
pakcik: dorang tuh staff sini jugak...sukarelawan...
kojah: owhhh...tapi nape dorang halau?saya nak pegang la...
pakcik: kamu nak pegang orang utan nih?
kojah: yelaaaaaaa, nak dukung2 dia...
pakcik: eeee, pakcik taknak lah...busukkkkkk...sebab tuh staff tue halau...tak tahan sebab busuk sangat2...
kojah: ala pakcik...busuk2 pun saya sanggup jugak...saya nak pegang...pakcik amik la...
pakcik: okkk, kejap lagi saya try amik...

tapiiiii sampai ke sudah pakcik tuh tak amik...aku pun tak dapat pegang =(


kat sini berlambakkkkkkkkk mat saleh...yang buat adegan berkiss2 pun adoooo...hahahahaha

tapi masa nih dah ramai mat saleh yang dah balik...lagipun aku datang kan lambat ckit daripada orang lain...


bagi aku la kan...kalau camnih baik aku g zoo negara or memana zoo yang lain...hahahahahahaha

aku punya lah dok pikir orang utan mengelilingi aku, dapat usap2 orang utan tuh alih alihhhhhh....

haaaa ko nak tahu berapa ekor orang utan yang ada kat sini?


kojah: pakcik, semua ada berapa ekor?
pakcik: semua 7 ekor...tapi yang nie tinggal 2 je la sebab kamu datang lambat...

7 ekor???aku ingat 70 ekorrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


rehattt jap...keciwa!

aku rasa la...jabatan hidupan liar sabah kena improve banyakkkkk lagikkkkkk...tambahkan bilangan orang utan, bagi pelancong pegang2, buat show ckit2, tunjuk orang utan pakai baju takpun minum susu ke...

baru la besttttttttttttttt!ke aku yang over hahhh??

aku tengok kat channel astro bukan main lagik orang utan punya show...tapi tuh tak tahu la kat negara mana...tengok kat sini, alahaiiii...kesiannya aku tengok...hanya show bagik makan sajork...


takpe lah...tak datang tak tahu kannn...

ehhh ko jangan tak jadik nak datang sandakan plakkk...mana tahu masa ko datang nanti dah berubah...

sokonglah industri pelancongan di negara kita =P


sengih sengih bergambar, zasss kitorang ke proboscis monkey semulaaaaaa...

hurmmm, memang la pikir memacam bila nak ulang alik dari proboscis monkey ke orang utan then ke proboscis monkey semula...tapi bila dipikirkan secara mendalam, bila pulak nak datang sandakan nih?

so lebih baik kita terjah bagi mendapat satu kepastian...lalalala


kali nih sap sap soi 20 minute dah sampai...

kiranya dalam kol 4.2o kitorang dah terpacak kat proboscis monkey nie dah...

brader: cepatnya sampai...sempat tengok orang utan di sepilok tadik?
kojah: sempat bang...bawak laju2...


errr...apatah nama spesis monyet belakang aku nih...

menyampah tau...aku punya dok panggil2 dia alih2 bontot yang dia bagik...

monyet2 kat sini nampak la manja ckit...ehhh ckit je tau...tak banyak pun...bukan manja...apa eh orang panggil...tak liar sangat la ngan kita..


pastu ko tongok la monyet hidung besar nih dok makan...

monyet joget2 punggung tak dok yooo...

eiii kojah nih...tak abis abis joget2 punggung...yelaaaaaa, aku mengharapkan show seperti itu =D


cousin: kenapa bayar nih mahal sangat hah?padahal macam nih jerk...
brader: sebab baru bukak...tanah sendiri...nih kawasan baru...kitorang punya sendiri...kerajaan tak support apa2...
kojah: owhhhh, sape tokey dia nih bang?
brader: orang kedah...
kojah: kedah?laaaaaaa...melayu ke cina?
brader: cina...
kojah: owhhh, so nie berapa tahun dah nih?
brader: x tahun...

dia ada sebut berapa tahun tapiii aku dah lupe la...6 tahun kot tak silap aku...ke 4 tahun...aku nih short term memory laaaaa...

*Dah, hang ingat tak berapa tahun dia sebut?


againnn korang jangan tak jadik datang tempat nih lak...sebab skang dorang tengah buat renovation tempat tuuuu...

mana tahu ko datang nanti siap ada welcome drink lagik...lalalalala


dan sekarang masa untuk pulangggggggggggg...

hurmm bagus jugak kitorang tak extend masa g bayau bilik hotel tuh...sebab kitorang g mandi n tukar baju kat tuttttttttt...

rahsia, hahahahaha


tengok jam nak naik flight lambat lagik, kita makan duluuuu...dah kenyang makan, dalam flight nanti bleh la ko nak tidur punnnn...


babaiii sandakan...ada masa kita berjumpa lagikkk...

heh!tue pun kalau ada orang nak support aku totally secara free of charge =D

alaaaa, tempat yang dah penah pergi buat hape nak datang lagik kan...dalam malaysia nie jerk banyak lagik tempat lain yang aku tak pernah terjah...


pengguna air asia yang tegar...

owhhh MAS!SAYA NAK CUTIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!saya nak merasa seat dalam pesawat yang berwarna warni ituuuu...yang nie tak kaler2...tak semenggah cam youuuuuuu...

pleaseeeeeeeeeeeeee ;)


kalau dalam MAS, sure food dia lagik heaven kannnnn...

owh MAS, ku seru seru nama mu...hikhikhik

haaaa makanan nih ko agak2 sape yang order?dahla sebelum naik flight dah melantak nasik sepinggan...dalam flight pun order yang nie plakkkk...

hurmmm nih nak kena buat ucapan penutup ke tak ek?meh la aku rajin ckit nak buat...kata dah last entry...

overall sandakan memang besttttttttttt!sape kata melancong tak best?dapat plak harga ticket yang murahhhhhh...cuma ko kena ada gps kot kalau nak datang sini...

pastuuu aku tak puas hati ngan schedule show dorang dalam tenet...kat ctu bukan main banyakkk lagik show tyme ko ekkk...update pleaseeeeeeeee!

lagik apa hek?ha ko baca la semua entries aku sal sandakan nih...abis citer...

boboiiiiiiiiii...kita jumpa di lain cuti cuti malaysiaaaaaaaaaa...muah!


14 comments:

[z@ck] said...

Air Asia kecik..
sakit pinggang tunggu nak sampai..
T_T

izzaidah said...

hang cuti sem kite gi pulau perhentian plak k..x sabo nih!

Dee said...

kalo gi tmpt yg lebih sejam..ko naiklah MAS..compare2 rega..mmg murah dr AA kengkadang..tp kalo naik x smpi sejam..ko naik AA pun xpe..sbb MAS x serve food flight yg less than 1 hour...

kojah..next time ko gi zoo negara je..leh peluk2 org utan tu..mimi dulu siap ambik gambar peluk2..n lg satu kt Bukit Merah Laketown Resort..siap nama kg lg dorang bagi..org utan pakai pampers pun ada..mmg leh amik gambar peluk2..

tp all of these are experiences that you cannot get somewhere else..x rugi sebenarnya jah gi sandakan pun..betul x?

kojah said...

dear zack,
tuh la pasal...dari org muda jadik org tua tros aku...hahaha

dear izzaidah,
jommmmmmmm!!

kojah said...

dear dee,
tuhla nak sgt naik MAS tp nantilah, one day...g hong kong ke, australia ke, hahahaha

tuhla sedih gak la tgk service dia camnih...ingt kita boleh pelok2, bagi susu kat dia, ha memacam la sy pikir...klu camni, rasanya bukit merah tuh lagik better!

tapiii yela, x pegi tak tahu...atleast, i got the good experience at sandakan...paling berharga!

attyfir said...

yeah..akhirnya kty pun abis baca trip kojah ke sandakan nie .
tq to kojah ..sbb review .pasal sandakan .dgn gambar yg menarik .
tak dpt pegi.dpt tgk gambar pun dah kira bertuah ..

rasp said...

braninya u nak peluk org utan tu..
i tak brani sgt...
best gak gi sandakan nie..
masuk list gak lah...

devoted lily♥ said...

seronoknye~~
dapat pi jalan merata..

Wahidah said...

salam ziarah..

wah bestnya pi jenjalan..

kojah said...

dear atty,
welcome kak...ada gak yg sudi baca entries sy sampai abis...huhu btw, ada rezeki pg lah kak =)

dear rasp,
bestttt kak...g lah...nak peluk sebab nak merasa...mcm syiok jerk...

dear devoted,
hihihi selagik ada rezeki nie...

dear wahidah,
salam...berjalan mmg best...duwet jerk yg xbest...haha

lily lotus said...

mesti bangga orang utan tu. kojah kejar2 kan dia..hehe..cutelah 'mereka' itu

@xiM said...

comeynya orang utan itu..hehe

kojah said...

dear lily lotus,
hahahaha lawak la akak nih...

dear axim,
mmg comey...sebb tuh nak pegang tapi dorang tak kasi =(

catz said...

hi kojah,
at last..habis jugak cerita sandakan ni ye..
cerita pasal org utan, teringat catz dengan trip ke kuching dulu. pi kat tempat org utan kat semenggoh org utan. punyalaha pi jauh2..nak tgk org utan tuh..sampai2 je takde pun org utan punnnn..lama gak tunggu ..dekat 30 minit..nampak lah sekor kuar...dua ekor kuar..dah le jauahhhhh gila..mmg tak nampak depan2 pun..jauhhhh sgt..
hehehe..


oh kojah nak naik MAS.
nanti bebila dpt le naik tu..
last year was a good year (walau ekonomi down, disebabkan itu, mostly catz travel with MAS )
catz dah selalu naik, catz rasa kalau pi dekat2 naik je lah AA. kalau setakat travel dlm plane 45 minit - 3 jam, naik AA je.lebih murah. nak selesa, amik hot seat baris depan sekali.mknnn terus tempah online masa book tix, lebih murah.

makanan dlm MAS, mmg lebih banyak.
siap ada main food, desserts, snack, eskrem, etc..air pun banyak jenis...and bleh je mintak banyak kali.

tapi bagi catz yg dah sellau naik MAS,dan kdg naik AA, sama je lah naik mana2 pun...sampai jugak.better save money for hotel, food...dan expeses.
:)

Page number