My birThDaY...

Lilypie Next Birthday Ticker

Google

Google
 

Thursday, September 30, 2010

Ketupat jantan, ketupat betina??

eh ehhh...apa nama ketupat nih??hahaha aku tahu nama ketupat pun dah cukup baik tau =P


okkk, pertama kali dalam sejarah aku dah tahu macam mana nak buat ketupatttt...dan aku rasa ramai lagik kenkawan aku yang tak tahu kottttt...

takpe2, meh aku ajar sikit2 meh...HAHA

mula2 sekali ko kena carik daunnya...carik kat mana den tak tahu la pulak...kalau aku nak buat untuk mak mertua aku sok2, aku carik kat pasar sajork la daun nie...ado kan??


pastuh ko cabut satu persatu daun2 tu...

bila ko dah cabut, ko kembang2 kan like gambar kat atas nie...tapi korang jangan buat ganas2 yeeee...kang koyak pulak daun2 tu...bila koyak camne ko nak letak pulut nya nanti...


nak senangkan keje, ko lipat daun2 tue menjadi bentuk ketupat...sebabnya nak bagik daun tue betol2 kembang...senang ko nak masukkan pulutnya nanti...


ini pulutnya yang dah siap dikukus...


selain daun, serunding pun ko kena sediakannn...itu kalau korang nak letak serunding lah...dan fungsi air sebab tak nak bagik tangan ko melekat2...atee pulut kan melekat2 gitu...


then buat daun tue bentuk cenggini...


dan masukkan pulutnya...

heyy korang ingat senang ke aku nak amik gambar2 nih tau...very the ngengade makcik aku sorang tuh!

kojah: kejap la makna...jah nak amik gambar...
makna: amik gambar buat apa?
kojah: ada la keje nanti...
makna: ishhhh ko nih melambatkan keje aku la...photographer kena cekap amik gambar...mana boleh suro orang stop2 keje...
kojah: hahahaha masalahnya makna bukan artis...
makna: hahahaha banyaklah cekadak ko...


pastuh masukkan serunding...takpun orang kelantan panggil serunding tue sambal daging...


yang nie yang paling susah sekali bagik haku...pas ko dah masukkan serunding, pandai2 ko lah nak bentukkan segi tiga tueee...

bila dah bentuk, tarik hujung sekali bagik ketat dan mampattttttttttt!


tadaaaaaaaa!!siap untuk dimakan...

haaaa hok mane se yang jantan betina??



5 comments:

nur anis said...

ala..kenapa tak ada cara2 nak bungkus tu..tu yang saya x reti tu..teringin nak buat..

Ieda Al-Habsyi said...

hohoho!! akak tak kenal jantan tino, tau makan aje, hehehhe!

Dee said...

suma2 tu betina..well..akak ko expertlah buat ketupat palas ni..celah gigi je..

cuma yg akak perasan lain..kalo org utara..dia akan buat ketupat jantan je..tp org kelantan ngan ganu akak tgk sumanya ketupat betina..siap letak mcm2..kacanglah, serundinglah..kalo utara totally plain..hehehe..

♥♫♥EiRa♥♫♥ said...

wow bestnya..tp eira kurang ckit makan n lebih kpd ketupat..heheh

kojah said...

dear nur anis,
yg nie jerk yg ada...nak amik gambar byk2 makcik dh membebel...huhu

dear ieda,
sma la sy kakkk...baca blog org baru tahu ada jantan tino...

dear dee,
tuhla sy baca gak blog akak yg akak expert buat...leh la mkn2 kt umah akak...lariksss

dear eira,
sy pun tak mkn banyakkkk...mknla jugak dari rendang kan...huhu

Page number